Wednesday 19 February 2014

Refleksi Minggu ke-2

Alhamdulillah...kelas ke-2 bersama Dr. Hasnah Binti Mohamed banyak mengimbau zaman PdanP di sekolah...rindu rasanya ingin mengajar dan mendidik anak-anak SMK Pasir Gudang. Apa-apapun saya seronok menjadi seorang pelajar UTM.

Bagi kelas kali ini, Dr. Hasnah yang berpengalaman sebagai guru selama 16 tahun banyak berkongsi ilmu dunia pendidikan terutamanya melibatkan pusat sumber.

Topik yang disentuh semasa di dalam kuliah adalah :
  1. Organization (Organisasi)
  2. Management (Pengurusan)
  3. Process & System (Proses dan sistem)


Organisasi




Contoh organisasi
  • terdiri daripada lebih daripada seorang ahli.
  • perlu mempunyai misi, visi, sasaran yang sama dengan menjalankan peranan setiap bahagian masing-masing. Contohnya, pusat sumber sekolah perlu mempunyai visi dan misi yang sama dengan sekolah, sekolah perlu mempunyai visi dan misi yang sama dengan PPD, seterusnya sama dengan JPN dan akhirnya mesti sama dengan misi dan visi KPM.
**************************
VISI & MISI
Visi:
Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera
Misi:
Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara
***************************
  • tidak vakum - mesti mempunyai suatu persekitaran, organisasi lain, nilai,  topografi, keadaan iklim. Contohnya di sekolah, mesti ada guru, pelajar, ibu bapa dan staf sokongan ditambah dengan pelbagai bilik pembelajaran, peraturan, pengurusan kelas,  program ilmiah dan sebagainya.
------------------------------------------------------------
Pengurusan
  • Peringkat pengurus terdiri daripada 3 peringkat : 
(contohnya di sebuah sekolah)
  1. Top Managers : Pengetua
  2. Middle Managers : Penolong Kanan
  3. First-Level Managers : Guru-guru
    dan non-managerial employee : para pelajar

(contohnya di pusat sumber)
  1. Top Managers : Guru Media
  2. Middle Managers : Guru Perpustakaan, Guru APD, Guru ABM
  3. First-Level Managers : Pengerusi Pengawas Pusat Sumber
    dan non-managerial employee : pengawas pusat sumber
  • 8 perkara yang perlu dilaksanakan dalam suatu pengurusan (bergantung pada peringkat pengurus)
    • planning - menentukan sasaran organisasi contohnya penentuan tarikh pelaksanaan sesuatu program.
    • organizing - menyusun atur bahagian-bahagian dalam organisasi
    • staffing - memastikan setiap bahagian diletakkan staf yang dapat bertindak bagi mencapai sasaran.
    • directing - memberi arahan kepada staf agar bertepatan dengan misi dan visi.
    • coordinating - menyelaras suatu organisasi agar tidak tersasar.
    • budgeting - menentukan ketepatan sumber sedia ada dengan aktiviti organisasi.
    • controlling - mengawal semua bahagian seperti kewangan dengan betul.
    • communicating - dapat berinteraksi dan menyampaikan maklumat dengan tepat.

Process & System

Proses

  • melibatkan input, proses dan output
  • Proses yang efektif : apabila kualiti output yang terhasil adalah sama dengan input (daripada perancangan awal)
  • Proses yang tidak efektif : apabila output yang terhasil kurang daripada input yang diproses.
  • Proses yang efisien : hasil yang dikehendaki tercapai berasaskan bahan yang sedia ada.
  • Proses yang tidak efisien : hasil yang dikehendaki tidak tercapai dengan bahan yang sedia ada, dan mungkin hasil yang dikehendaki hanya akan tercapai jika bahan lain ditambah.
Contoh mudah :
Tepung + yis + telur + gula = donut yang gebu -----------efisien
Tepung + yis + telur + gula = donut bantat ----------- tidak efisien

Semoga maklumat ini memberi manfaat pada pembaca....

Dalam keadaan mata yang kuyu menahan ngantuk...kugagahkan juga untuk menyiapkan refleksi minggu ke-2 ini...
Esok nak pergi sekolah SMK Pasir Gudang, bagi urusan assignment 1. Moga dipermudahkan

No comments:

Post a Comment