Thursday 15 May 2014

Refleksi Minggu ke-12

Pada minggu ke-12, kami diberi penerangan oleh Dr. Shafie tentang Komunikasi yang berkesan dan diberi penerangan oleh rakan kami Izzati tentang Pengurusan Kewangan

========================================
Komunikasi yang Berkesan

  1. Elemen komunikasi terdiri daripada sumber, penerima, mesej dan saluran
  2. Komunikasi yang berkesan berlaku apabila mesej dan maklum balas yang disampaikan dan diterima adalah sama.
  3. Noise adalah gangguan yang mungkin berlaku semasa penyampaian maklumat berlaku dan ianya boleh menyebabkan mesej yang disampaikan tidak diterima 100%.
Bentuk komunikasi 
  1. Formal
    • bentuk komunikasi yang berasaskan peraturan dan standard
    • komunikasi yang berlaku secara menurun, menaik dan melintang di antara pengurus dan pekerja
  2. Informal
    • bentuk komunikasi kasual
    • Grapevine (khabar-khabar angin) adalah antara komunikasi informal
    • Perlukan penyiasatan sebelum maklumat daripada komunikasi informal diperolehi
    • Komunikasi informal tidak boleh terlalu banyak berbanding formal dikhuatiri maklumat tidak disampaikan dengan tepat.
Kaedah menghasilkan komunikasi yang berkesan
  1. menggunakan ayat ringkas dan konkrit
  2. hubungan mata
  3. bercakap pada kadar sederhana
  4. mewujudkan hubungan
  5. saluran yang sesuai
  6. elak bercakap dalam keadaan emosi yang tidak stabil
Gangguan Komunikasi
  1. Sikap penerima yang pesimis (tidak aktif)
  2. Persepsi memilih : hanya mengambil mesej tertentu, tidak mengambil semua maklumat atas pelbagai sebab
  3. Masalah semantik : pemahaman yang berlainan daripada individu berlainan (mungkin atas faktor pendidikan)
  4. Tekanan masa : masa komunikasi yang pendek boleh menyebabkan penyampaian maklumat tidak berkesan
  5. Tidak percaya, takut
Prinsip komunikasi Berkesan
  1. Konsisten
  2. Sesuai
  3. Jelas
  4. Tidak bias
========================================

Pengurusan Kewangan
  1. Definisi : menyedia dan mentadbir kewangan unntuk mencapai objektif, merancang, mengawal dan membuat keputusan tentang kewangan.
  2. Definisi belanjawan : suatu rancangan kuantitatif dan alat perancangan
  3. Langkah-langkah dalam pengurusan bajet biasanya tidak tetap dan mengalami perubahan
  4. Kepentingan mengurus kewangan : menentukan potensi organisasi dalam pengurusan walaupun dengan sumber terhad dan permintaan yang tidak terhad
  5. Belanjawan modal - adalah nilai dan pilih pelaburan jangka panjang yang konsisten
  6. Perlukan R&D untuk menjana kewangan
  7. Pengurusan kewangan yang berasaskan pengetahuan lebih menguntungkan
  8. Kurangkan kos pengambilalihan pelanggan dengan menyediakan kad ahli
  9. Untuk mengurangkan kos - perlu buat mesyuarat dengan mengisi borang ABC
  10. Di pusat sumber, dengan kewangan yang terhad GPM perlu mengambil kira jenis buku yang diperlukan sahaja.

No comments:

Post a Comment