SK Taman Sri Pulai
- ditubuhkan pada tahun 1995
- enrolmen murid : 1500 ++
- Keluasan : 6 bay
- Perpustakaan diberi nama Perpustakaan Dr. Jalil Ali
- Bajet Kerajaan : RM 16000
- Jumlah buku : 29 475
Rumusan
- Masalah yang dihadapi :
- beban tugas - tidak dapat mengimbangi tugas sebagai guru PdanP dan Guru Media
- tiada sokongan daripada guru lain
- Bajet tidak mencukupi
Bintang diberi oleh pembentang : 2 1/2 bintang
SK Taman Mutiara Rini 2
- satu sesi
- enrolmen : 664 murid
- Keluasan : 6 bay
- Bajet : RM 8851 (kerajaan) + RM 940.50 (yuran khas)
- Jumlah buku : 12177
- Pusat akses dan Bilik tayang mengalami masalah pendawaian elektrik
- Misi dan Visi Pusat Sumber sama dengan misi dan visi KPM
- Sistem Otomasi : E-Source (menggantikan buku perolehan - cetak dari E-Source)
Rumusan
- Masalah yang dihadapi :
- beban tugas
- Masalah tiada bekalan elektrik
- Bajet tidak mencukupi
- Bintang diberi oleh pembentang : 3 bintang (sepatutnya boleh peroleh 4 bintang kerana sistem otomasi yang stabil dan dokumentasi yang lengkap)
SMK Taman Desa Skudai
- enrolmen : 1625 murid
- Keluasan : 8 bay
- Bajet : RM 20 000
- Jumlah buku : 16680
- Sistem Otomasi : E- Source (menggantikan buku perolehan - cetak dari E-Source)
- Pelajar meletakkan buku yang telah dibaca pada troli
Rumusan
![]() |
Rak buku rujukan yang tersusun dengan baik |
![]() |
Proses pinjaman dan pemulangan buku yang sistematik menggunakan E-Source |
![]() |
Ruang-ruang yang terdapat di pusat sumber |
- Definisi :
- Mengawal semua keputusan dan semua individu
- Pilihan berdasarkan idea sendiri
- Jarang mendengar nasihat pengikut
- Ciri-ciri pemimpin
- Mementingkan prestasi daripada kemanusiaan
- Kurang kepercayaan kepada pengikut
- Memanipulasi, mempengaruhi dan menekan pekerja
- Kesan kepada pengikut :
- Malas
- Tidak suka bekerja
- Suka dipimpin
- Tidak bertanggungjawab
- Gaya pengurusan
- Perancangan berteraskan objektif
- Organisasi yang formal, berpusat dan ikut peraturan
- Kawalan yang ketat
- Keputusan di bawah ketua
- Pemantau rapi dalam motivasi
- Komunikasi sehala
- Menekankan kerja keras dan pengalaman
- Memberi ganjaran jika patuh dan memberi hukuman jika melakukan kesilapan
- Wujud konflik jika ditindah
- Menyalahkan orang untuk menyelesaikan masalah
- Penilaian prestasi pekerja yang ketat
2. Human Relations Leaders

- Definisi :
- Tidak menekankan kemajuan tetapi lebih menekankan kepada kebajikan pekerja
- Falsafah pemimpin :
- Mengharapkan tanggapan positif dari orang lain
- Menganggap bahawa persekitaran yang positif menghasilkan hasil yang positif dan bermutu
- Gaya pengurusan :
- Saling berkerjasama
- Bermotivasi kepada pekerja
- Struktur organisasi yang longgar dan tidak formal
- Mencapai kata putus dengan saling berbincang dan mengambil bahagian
- Komunikasi yang bersifat dua hala
- Sebarang perkembangan aktiviti sangat digalakkan
- Sering memberi ganjaran dan mengelak dari memberi hukuman
- Mengelakkan berlakunya konflik
- Hubungan interpersonal dengan mengadakan aktiviti bagi memantapkan hubungan ketua-pekerja
3. Laissez Faire Leaders

- Ciri-ciri :
- tidak menekankan kemajuan dan prestasi
- tidak menekankan kebajikan pekerja
- Falsafah :
- Low profile
- Tidak mempedulikan keadaan sekeliling kerana mengganggap perangai manusia tidak dijangka
- Sentiasa patuh dan mengikut keadaan sekeliling
- Tidak mengganggu tugas pekerja
- Gaya Pengurusan
- Merancang objektif bila perlu sahaja
- Meneruskan tugas yang sedia ada, tidak membuat sebarang pembaharuan
- Tiada kawalan dengan melepaskan tanggungjawab sepenuhnya kepada pekerja
- Selalu mengelak untuk membuat keputusan
- Tidak memberi motivasi kepada pekerja dan sering melepas tangan
- Selalu mengelak dalam perbincangan dan jika berlaku perbincangan ianya tidak teliti dan mendalam
- Tidak mementingkan prestasi pekerja, dan jika pekerja ingin meningkatkan prestasi, itu adalah urusan mereka.
- Elak daripada memberikan sebarang ganjaran dan hukuman
- Mengabaikan konflik yang berlaku, dan mengharapkannya selesai dengan sendirinya
- Mengabaikan masalah yang melanda kecuali terpaksa
- Mengelakkan hubungan rapat dengan pekerja
- Mempercayai kuasa dan konflik adalah di tangan pekerja
4. Democratic Leaders


- Ciri-ciri
- Mementingkan kemajuan pekerja dan prestasi
- Pekerja seronok dengan kepimpinan demokratik
- Produktiviti meningkat dengan suasana pekerja yang gembira
- Walaubagaimanapun, jika di awal tugas pekerja telah diberi kebebasan boleh menyebabkan hilang hormat kepada ketua dan suasana menjadi tidak terkawal dan tidak terarah.
- Falsafah
- Menganggap semua pekerja jujur, boleh dipercayai, bermotivasi tinggi, bertanggungjawab dan sukakan cabaran
- Memastikan suasana bekerja yang baik yang saling bekerjasama dan menghasilkan kepuasan yang tinggi
- Gaya pengurusan
- Perancangan dan pencapaian objektif adalah penting
- Struktur bekerja yang fleksible dengan pengagihan kuasa dan penyertaan dari semua pihak
- Kawalan tugas diagihkan antara ketua dan pekerja.
- Memberikan motivasi yang tinggi kepada pekerja untuk lebih membangun dengan suasana yang positif
- Mengamalkan komunikasi terbuka dan bersifat dua hala. Perbincangan yang telus dan jujur diutamakan.
- Menekankan pembangunan diri, pekerja dan organisasi
- Ganjaran diberikan bagi tugas yang cemerlang dan hukuman yang diberi adalah sekadar peringatan
- Konflik dihadapi dengan terbuka
- Percaya bahawa kuasa dan autoriti dimiliki tapi bukan digubal
- Menilai pekerja dengan tujuan untuk memberitahu yang mana yang betul dan mana yang salah.
Rumusan daripada 4 jenis kepimpinan
- Ternyata kepimpinan yang demokratik adalah yang terbaik untuk memastikan suasana bekerja seronok dan penuh tenaga
- Walaubagaimanapun, tidak ramai pemimpin mengamalkan demokratik kerana mereka merasakan perlu adanya ruang yang besar di antara ketua dan pekerja (autokratik)
- Pemimpin yang Laissez Faire pula tidak dapat meningkatkan produktiviti sebuah organisasi dan biasanya di sekolah pengetua yang mengamalkan Laissez Faire adalah pengetua yang menunggu masa untuk bersara.
- Akhir kata, kita semua adalah pemimpin, jadilah pemimpin yang demokratik pada diri, keluarga dan organisasi agar prestasi organisasi dan prestasi diri setiap pekerja sentiasa meningkat dan membanggakan.
No comments:
Post a Comment